
P
os
te
d
on

11
M
ay

20
22

—
C
C
-B

Y
4.
0
—

h
tt
p
s:
//
d
oi
.o
rg
/1
0.
31
12
4/
ad

va
n
ce
.1
97
27
71
6
.v
1
—

S
a
ge

P
re
p
ri
n
ts

ar
e
ea
rl
y
ve
rs
io
n
s
of

re
se
ar
ch

ar
ti
cl
es

th
at

h
av
e
n
ot

b
ee
n
p
ee
r
re
v
ie
w
ed
.
T
h
ey

sh
o.
..

INFORMATION WARFARE IN THE PRESS AS AN

INSTRUMENT OF DISINTEGRATION OF THE

POST-COMMUNIST POLITICAL SCENE IN POLAND IN THE

CONTEXT OF ACCESSION TO THE EUROPEAN UNION

(December 2002 – October 2005)

Adam Miodowski1

1University of Bialystok

May 11, 2022

Abstract

The involvement of the Fourth Estate in the reconstruction of the political scene between 2002 and 2005 revealed more than just

the weakness of those who should have been keeping an eye on politicians. Above all, it was crucial evidence of the imperfection

of democracy in Poland. Many considered democracy to have a purely declarative and facade nature, claiming it was even some

embryonic form of mediocracy. The essence of the problem consisted in the fact that we have never initiated any public debate

on the subject. Instead, there is a permanent conflict in our country. Antagonization of the society is the idea of political elites

in Poland for concealment of their own ineptitude, negligence and inability to build a serious state in the heart of Europe. The

press (or the media in general), acting in the interest of politicians, utilizes mudslinging techniques (“black PR”) to incite and

fuel negative emotions inspired by politics and worldview.

1



Adam Miodowski 

https://orcid.org/0000-0002-2623-955X 

 

 

INFORMATION WARFARE IN THE PRESS AS AN INSTRUMENT OF 

DISINTEGRATION OF THE POST-COMMUNIST POLITICAL SCENE IN 

POLAND IN THE CONTEXT OF ACCESSION TO THE EUROPEAN UNION 

(December 2002 – October 2005) 

 

Abstract 

The involvement of the Fourth Estate in the reconstruction of the political scene 

between 2002 and 2005 revealed more than just the weakness of those who should have 

been keeping an eye on politicians. Above all, it was crucial evidence of the 

imperfection of democracy in Poland. Many considered democracy to have a purely 

declarative and facade nature, claiming it was even some embryonic form of 

mediocracy. The essence of the problem consisted in the fact that we have never 

initiated any public debate on the subject. Instead, there is a permanent conflict in our 

country. Antagonization of the society is the idea of political elites in Poland for 

concealment of their own ineptitude, negligence and inability to build a serious state in 

the heart of Europe. The press (or the media in general), acting in the interest of 

politicians, utilizes mudslinging techniques (“black PR”) to incite and fuel negative 

emotions inspired by politics and worldview.  

Keywords: Polish politics, internal information warfare, politicization of the Polish press, 

infotainment, mediocracy 

 

Introduction 

For at least two centuries, the press has been a natural tool of communication 

between politicians and societies. On its pages, members of political elites would 

present their own views and party programmes, or debate with their opponents. The 

presence of politics and politicians in the press was a natural phenomenon. Thanks to 

the press, people interested in politics did not have to participate directly in meetings 



with representatives of different political parties or with lobbyists from centres of 

influence in order to learn their views. It was sufficient to read one or a few press titles.  

In the 20th century, the press and journalists gained a peculiar subjectivity. Due to 

their empowerment, the way of making of politics underwent a change. Periodicals 

became active players along with political parties and governments. The press became 

the “Fourth Estate” whose powers in the 20th century included moderation of the public 

debate and shaping of opinions of the masses, or even of political ideologies. Individual 

press titles and their editors, apart from reporting on the situation on the political scene 

and presentation of the politicians’ activities, became actively involved in politics as 

makers thereof. Over two centuries, front page publications would elevate or topple 

down government cabinets. The press played the role of a peculiar public forum, and 

journalists championed the power of representative opinion. The culmination of the 

process of interpenetration of the political and media sphere was the emergence of 

mediocracy.1 

 

The genesis of politicization of the press 

In the 21st century, the press in its traditional (paper) form found itself in a deep 

crisis. The decline in quality is accompanied by the economic one, caused by such 

factors as dramatic drop in circulation volumes and increase of publishing costs. 

Unfortunately, as every crisis, this one has brought negative side effects as well. Paper 

press is increasingly likely to accept different compromises, making many nods towards 

a less demanding reader, interested not so much in politics as in political sensation. In 

parallel with deterioration of the press message, an even more serious factor outclassing 

this medium appeared. The global economic crisis of the 2000s became a catalyst for the 

process leading to loss of the previous subjectivity (independence) by the press and 

journalists. Could it have been any different, given that owners of press titles seek the 

favour of political and economic elites to have the budgets of their publications 

reinforced? They wish to receive orders for advertising campaigns from both kinds of 

elite. The most profitable campaigns are commissioned by the State Treasury companies 

and great corporations. Winning of such orders is a condition of survival. All of this 

makes the press dependent and causes decline of its position. 

Since late 20th century, an even greater threat to the independence of press 

publishers and journalists has become a too far-reaching identification thereof with 



individual political forces. We can observe this phenomenon in its fullness in post-

Communist countries, including Poland. Most press titles identify with some of the 

predominant politico-ideological options and, actually plays the role of their press 

representations. Journalists, on the other hand, drop all pretenses to openly step out as 

party propagandists or even crypto-politicians.  

An accurate reflection on the latter form of “practice” of the journalist profession 

was shared by Michał Lange – a publicist and commentator. Addressing this problem, 

he pointed out that as early as 1989,  

“some newcomer journalists, looking for a chance to build a career, decided to join the community of 

politicians. However, they did not do so in order to describe political phenomena and observe the 

essence of the difficult political craft. They joined to exert a direct and often very powerful influence 

on the politics, or more accurately, on important decisions. Such an attitude was a completely 

innovative approach to the journalist mission. The vanguard at the time consisted of those who 

regard themselves today as stars of journalism or those with social authority, thus causing 

considerable confusion in the heads of not-necessarily-informed recipients. 

A crypto-politician disguised as a journalist, directly or indirectly impacting crucial political 

decisions, while not bearing any personal responsibility for anything, not subject to any social or 

democratic control – this is a creature whose tradition in the Polish public space is more than 25 

years old, and he finds itself perfectly in the 21st-century realities. 

Such a ‘journalist’ plays an advisory and service role towards friendly political, social, or 

business groupings – with his job made easier by the fact that those three areas are intermingled and 

interdependent. Sometimes, he will advise how to overcome a political opponent, getting involved in 

an electoral campaign; another time, he will hold a thematic or ‘scholarly’ conference or, at least, a 

public debate allowing us to hear how much of a menace this or that political formation is and what 

should be done to defeat it efficiently; finally, he will compose an interview in such a way as to allow 

his political favourites not to be concerned about saying something they should not say.” (Lange 

2016). 

Under such conditions, the press and journalists do not focus on reporting on 

political disputes which are a natural occurrence in democracy. They become – how 

terrifying – participants of such disputes, or even organizers of the political scene. In 

fact, such participation first already revealed itself in the late 1980s, at the moment when 

the process of transformation of the political system had been initiated in Poland. At the 

stage of building of the parliamentary government majority after the June elections in 

1989, it turned out that the role of the resurgent free press will entail more than 

performance of the informational function, since an equally important role would still be 



played by the function defined by Lenin: organizing. The paradox was that the first step 

into this direction in free Poland was not made by the post-communist Trybuna Ludu 

but by the representative of the reborn Solidarity – its organ Gazeta Wyborcza. 

The idea of sharing the power between the Communist and Solidarity sides, as 

articulated by the editor-in-chief on the front page of the Gazeta Wyborcza, in the 

famous text “Your President. Our Prime Minister” (Michnik 1989), contrary to the 

author’s intent, fully expressed the organizing function of the press. In this specific 

example, the involvement of Adam Michnik in the ongoing politics had a deeper basis, 

since while articulating his proposal of organization at the very heights of power, he was 

simultaneously an active politician. He became the full manifestation of the perils of 

personal connections between leading representatives of the Fourth Estate and the 

legislative as well as executive at the onset of the system transformation in Poland. 

Therefore, the organizing function of the press was to remain a standard in Poland 

ruled by President Wojciech Jaruzelski and Prime Minister Tadeusz Mazowiecki and 

would manifest itself many a time within the first decade of the Third Republic,2 

although not necessarily in such a spectacular way as in July 1989. 

It was to reveal itself again in all its power in late 2002, when the Gazeta 

Wyborcza, in the issue of 27 December, published an article by Paweł Smoleński, 

“Ustawa za łapówkę czyli przychodzi Rywin do Michnika” (“Law for Bribe, or Rywin 

Came to Michnik”). The next eighteen months of publicizing the affair featuring Lew 

Rywin, until the moment of resignation of the Leszek Miller cabinet on 2 May 2004, 

revealed, in all their fullness, both the scope of influence of individual press titles 

(media) on the Polish political scene and the scale of dependence of the Fourth Estate on 

politicians. 

 

The involvement of the press in information warfare 

Not only was everything that the public had learned in the process of disclosure of 

facts related to the Rywin affair compromising to the legislative and executive, but it 

also exposed the embarrassing truth about the Fourth Estate in the Third Republic. The 

impartiality and reliability of journalists was put into question. Worse still, the hearing 

of a leading Polish publicist before a special parliamentary commission set up to 



investigate the Rywin affair exposed not only his own arrogance but, in fact, arrogance 

of a considerable part of the journalist community he had represented.3  

Those outside of this community tried to go beyond the narrative framework set 

out by the Gazeta Wyborcza in their publications concerning the Rywin affair. Both 

leading socio-political weekly magazines, the Najwyższy Czas and the Tygodnik 

Solidarność, went their own way in reporting the affair. More importantly, some media, 

especially regional ones with ideological profiles falling somewhere between the 

Trybuna and the Gazeta Wyborcza or between the Nasz Dziennik and the Gazeta 

Wyborcza, started departing from uncritical acceptance of the version of events 

propagated by the editors of the Wyborcza.  

Unfortunately, the pluralization of the press message was accompanied by 

progressing antagonization of the journalist community, resulting from too far-reaching 

identification with individual political forces. This also started affecting the reactions of 

a part of the society that had been involved in following the course of events through the 

press. Confrontation in discovery of compromising (exposing) facts about politicians, 

typical in case of disclosure of affairs involving them, started transforming step-by-step 

into confrontation of opinions about facts, sometimes even acquiring features of internal 

information warfare between two post-Solidarity political and media centres on the one 

hand and their post-Communist opponents on the other hand. 

Here, a broader digression would be necessary to bring closer the process of 

formation of those three political and media centres. It started in 1989 and finally, in the 

early 21st century, brought establishment of two new centres beside the one in which the 

Civic Platform [Platforma Obywatelska, PO] was involved, with its leading title being 

the Gazeta Wyborcza. These included the left-wing centre represented by the 

Democratic Left Alliance [Sojusz Lewicy Demokratycznej, SLD] in tandem with the 

Trybuna and the right-wing one, created jointly by Law and Justice [Prawo i 

Sprawiedliwość, PiS] and its sympathizer, the Nasz Dziennik. Apart from the mentioned 

(leading) newspapers, the circle of press titles aligned with each of the political centres 

also included other opinion-making daily and weekly press. It is worth stressing that 

their political inclinations often changed along with replacement of publishers and 

editors-in-chief.  



Between 1989 and 2002, the first two communities dominated the media message, 

shaping the public opinion efficiently, even if not always in accord with each other. The 

coexistence of liberal-left post-Solidarity circles with the post-Communist one provided 

a chance for the latter to avoid isolation looming over it since the moment of the fall of 

the People’s Republic of Poland. It also opened up the prospect for participation in an 

attempt of actual monopolization of not just the press (media) market but the political 

scene itself.4  

The first symptoms of persistent departure from this post-Round Table bipolarity in 

the political and media space appeared at the turn of the 21st century. The accord 

between the liberal-left portion of the post-Solidarity milieu and the post-Communists 

concerning the marginalization of the right wing on the political scene5 was significantly 

shaken in October 1997, when the Freedom Union [Unia Wolności, UW] engaged in a 

coalition with the right-wing Solidarity Electoral Action [Akcja Wyborcza Solidarność, 

AWS]. The second stronger signal came in October 2001, when the PO, filling the gap 

after the UW,6 together with the PiS, took the stance of hardline opposition against the 

SLD taking over the government in Poland. The fear of recidivism of post-Communism 

on the one hand and the behind-the-scenes moves connected with the prepared accession 

of Poland to the European Union caused the structure of power, established for many 

years, to finally break. A year later, it turned out that the post-Solidarity liberal-left and 

right-wing circles established a united front against the SLD, not just on the political 

level but in the area of information as well.  

One would have a hard time trying to search the press sympathizing with the UW, 

and later with the PO, for information concerning internal and external conditions that 

contributed to the shift of that community’s orientation from anti-PiS to anti-SLD. 

Readers had difficulties understanding why the post-Solidarity right-wing milieu, which 

had been demonized since the moment of establishment of the Jan Olszewski cabinet, 

suddenly ceased to be shown as the threat to the young Polish democracy. Why had 

SLD, presented as an ally7 in defence of this democracy for many years, suddenly lost 

all of its previous attractiveness from month to month? 

As far as the external context is concerned, the answers to these questions are 

connected with the matter of preparations for the Polish accession to the European 

Union [EU]. This motif would often appear in insightful analyses published by opinion-

making daily and weekly press. However, it never showed up in the context of 



allocation between Polish elites of their posts in the EU. For the sake of image, the post-

Solidarity liberal-left circles were uninterested in sharing jobs in EU institutions with 

post-Communists. Alone, they were unable to thwart their growing aspirations, 

especially when it turned out that the L. Miller’s cabinet, while negotiating the 

conditions of Poland’s accession to the EU, had never neglected the matter of careers of 

its people in Brussels. Only reorientation to cooperation with the post-Solidarity right 

wing provided an opportunity to stop the aspirations of the SLD. The post-Solidarity 

liberal-left circles were particularly eager to reverse the alliances, given their belief that 

the right wing, maintained in isolation for many years, will prove unable to threaten 

their candidates in the future election to the European Parliament, let alone the race for 

jobs in other European institutions.  

Concerning the internal context of the events between 2002 and 2005, one should 

pay attention to the blurring, to the younger part of the public, of the clarity of division 

which had organized the Polish political scene since 1989, with three main components: 

the post-Communist left wing, the liberal-left post-Solidarity centre and the post-

Solidarity right wing. The press paid much attention to this issue, yet avoided 

formulation of clear conclusions. This was not the case with certain post-Solidarity 

politicians. Through their actions, they initiated a long process, ultimately leading to 

elimination of post-Communists from the political scene, whereas it had been intended 

as a temporary measure to remove them from power. Both goals were to be assisted 

through entangling SLD in scandals and by journalists who publicized such scandals.   

Friction within the SLD took place directly after the party’s great victory in the 

parliamentary election in 2001. It started from dissent between the milieus of President 

Aleksander Kwaśniewski and Prime Minister L. Miller. Therefore, the Rywin affair 

broke out due to factional infighting in the SLD. In a similar vein, a later scandal 

concerning the Orlen fuel company had its sources in the conflict within the post-

Communist grouping, when former Minister of Treasury Wiesław Kaczmarek had 

challenged his former governmental boss L. Miller. The attempt at instrumental 

utilization of the Gazeta Wyborcza milieu by some post-Communists in the infighting 

that accompanied the Rywin Affair ended the peculiar closed season “for the left foot” 

on the newspaper’s part.  

It should be noted that at the beginning of the 21st century, nothing had suggested 

things would work out that way. The best proof was the publication in the Saturday 



issue of the Gazeta Wyborcza of 3 February 2001 r. Agnieszka Kublik and Monika 

Olejnik published a multi-page joint interview with Adam Michnik and General 

Czesław Kiszczak, titled “A Farewell to Arms”. In that interview, the editor-in-chief of 

the Gazeta called Czesław Kiszczak and Wojciech Jaruzelski “people of honour” who 

stood by their obligations taken on during the Round Table talks (Kublik and Olejnik 

2001). 

Commenting this statement in the Rzeczpospolita, Maciej Rybiński commented in 

astonishment that “prisoner Michnik and jailer Kiszczak share identical views on 

Communist Poland, even though they stood on opposite sides of the barricade. Both 

interlocutors issue top-grade certificates of morality to each other. They say that 

everything gets balanced on the scales of history. Forty-five years of the People’s 

Republic of Poland on one scale, the Magdalenka talks and the Round Table on the 

other one. But has the reckoning really been done?” Rybiński wondered (Rybiński 

2001).  

Alojzy Orszulik, the Bishop of Łowicz, stated that “All that conversation was done 

for the benefit of the generation that had been no more than 5 or 10 years old at the 

moment when the PRL collapsed and has remembered nothing from that period.” 

(Woleńska 2001). In his opinion, both gentlemen intended to authenticate the post-

Communist milieu, as one of many present on the Polish political scene, in the eyes of 

the generation entering the adult life at the time, which was supposed to make 

responsible decisions at the ballot box. Therefore, the main message of the interview 

was the conclusion that despite their “troubled past”, there were no negative differences 

any longer between post-Communists and other players at the political scene of the 

Third Republic in 2001.  

Less than two years later, public authentication of post-Communists did not mean 

a thing any more. The wisdom of the next stage cleared the way for a frontal political 

and media assault against the SLD. Some journalists, dropping all pretenses, started 

acting openly as party propagandists. The greatest weakness of the Polish press (media), 

i.e. its too far-reaching identification with individual political forces, revealed itself in 

all its power.  

At the end of 2002, the subject of the confrontation with the SLD was officially the 

evaluation of the Rywin affair caused by a publication of the Gazeta Wyborcza, but the 



actual aim (subject) of the media (including press) campaign became the public, 

especially its younger portion that should have been won over.8 Politicians sitting on the 

parliamentary commission investigating the affair were not the only ones vying for the 

“hearts and minds” of the society. An equally determined battle for impact on the 

society was fought by editorial staff of major opinion-making daily and weekly titles 

reporting the works of the investigative commission. Even tabloids revealed their 

aspirations in this regard. Interestingly, in addition to the veteran Super Express, those 

also included the Fakt, having only entered the press market in 2003. The process of 

pushing of political logic out of the information space created conditions for 

replacement of political communication by “politainment”.9 The latter started being 

“served” to readers not only by tabloids but, with increasing frequency, by (hitherto) 

serious opinion-making daily and weekly press.  

The Gazeta Wyborcza found itself on one side of the dividing line, along with all 

those editorial boards which adapted and reproduced its narrative of the Rywin affair or 

developed it additionally, like media connected with the PiS centre; the other side 

consisted of the Trybuna and those titles that, publicizing facts unspoken by the 

opposing side, tried to shift at least a part of the responsibility for the affair from the 

SLD to the Agora publishing company and its political background.  

The Trybuna has been a place where we can find a good illustration of attempts in 

this direction. In response to the words of Adam Michnik before the parliamentary 

investigative commission, where he claimed the Trybuna to be an organ of L. Rywin 

and called publications of this daily newspaper on the affair in which he had been 

involved “a piece of this puzzle, of real knowledge about what happened and is still 

happening in the case we are discussing”, Marek Barański published a pointed 

commentary in the newspaper he headed.  

In this commentary, he said, among other things, “I am listening to the statement of 

Mr. Adam Michnik concerning the Trybuna with some embarrassment, not to say with 

astonishment. His words imply he would like to have a monopoly, to be the only 

righteous man in this case.” 

He added that “This cannot be allowed. (…) After all, Michnik fought for the 

people being able to speak with their own voice. Today, strangely, he would like the 

Trybuna to speak with the voice of the Gazeta Wyborcza”. He also added that 



“concerning the Rywin affair, the press has the right to ask and investigate. We are a 

part of the press. The Rzeczpospolita has its doubts, right-wing publicists have their 

doubts; the Trybuna has its doubts too”.  

Barański said that “the doubts of the Trybuna are rooted in what has been written, 

said, or what journalists have discovered. If we come into possession of a photograph 

showing Mrs. Rapaczyńska (the president of Agora) and Mr. Rywin in a cordial 

situation, if this picture is bursting with joy and laughter, do we have no right to ask 

what it is about? These people were friends, as you can see in the photo; they were 

doing business with each other. What has suddenly happened?” (Barański 2003). 

What has happened? Quite simply, the “wisdom of the stage”, mentioned above, 

has changed and the left wing lost its protective shield of the media. What had earlier 

passed unnoticed would now turn out to be a mine used to blow the post-Communist left 

out of their chairs by a newspaper that used to be favourable to them.  

The online edition of the Press, a magazine on the media and advertising, 

published an interview “Faith and Guilt” with a date of 13 September 2006, between 

Andrzej Skworz and the author of the article “Law for Bribe, or Rywin came to 

Michnik”. Inquiring into the genesis of that historic publication, the journalist 

referenced a sentence of significance for the background of the case, uttered before the 

investigative commission by the president of Agora, Wanda Rapaczyńska. Her words 

implied that the bribe proposal L. Rywin came up with was the third similar case in the 

13 years of publication of the Gazeta Wyborcza.  

Andrzej Skworz inquired why the editorial board had decided not to publicize those 

other cases. He asked outright: how a journalist describing the Rywin affair could not 

learn anything of the two previous corruption attempts in Agora?  

In response, Paweł Smoleński stated enigmatically:  

“There are things that can be translated to the paper and things that cannot. And when you get such 

a vile offer as the one Rywin has made – explicit, with tangible evidence – other stories, veiled, 

subtle ones, start clearing up to you.  

A.S.: I thought you would answer that the Rywin affair was so great a scandal that when you had 

asked about the previous one, it turned out those had been some petty attempts at fraud involving 

transport or paper. So has your text surely been an ordinary investigative report, rather than an in-

house task to be performed?  

P.S. I do not know why such a conclusion.  



A.S.: Because normally, a journalist writing about corruption, hearing about three affairs, would at 

least ask about them. 

  P.S.: But I was writing about the Rywin affair.  

A.S.: No, you were writing about the problem of corruption.  

P.S.: I was writing about a specific case for which we had impeccable evidence: a tape. I never 

claimed it was a part of a bigger picture. I did not write about tolerance for corruption. And 

somehow I have not noticed any text on the other two cases in other newspapers.  

A.S.: Do you know what they were about?  

P.S. More or less. To my best knowledge, those were matters you can’t write about. You can feel 

them.  

A.S.: What was that about?  

P.S.: Money. The operation of the company on a broader market – let’s call it so.” (Skworz 2006). 

Was it really just about the money? Or was it rather about big politics? The 

utilization of the Rywin affair to compromise the SLD opened the way for promoting 

the idea of a great centre-right coalition consisting of the Civic Platform as well as Law 

and Justice [POPiS]. By publicizing the Rywin affair, media sympathizing with that 

coalition, apart from the informational mission, also performed the organizing function, 

providing an impulse for deep changes on the political scene. The cost of the caused 

changes was enormous, amounting to more than antagonization within the media 

community in Poland; it was an important step towards deepening of divisions within 

the public. Those who expected a joint electoral victory of POPiS in the September 

parliamentary election to bring that process to a stop must have experienced a huge 

disappointment soon.  

The failure of the talks concerning formation of a coalition government caused 

friction in the POPiS even before the October presidential election. This friction 

translated into the first mutual accusations publicly articulated in the press. Before the 

idea of a centre-right coalition was ultimately dead and buried, media favourable to 

POPiS continued the ruthless struggle against the SLD, which was felt particularly 

strongly by the left-wing presidential candidate Włodzimierz Cimoszewicz.  

His withdrawal from the electoral race provided conditions for redefinition of the 

main axis of political division in the Third Republic. The antagonism between the “post-

Home Army Poland” and “post-Communist Poland”, which had dominated the Polish 

political scene and electorate since 1989, was becoming a thing of the past, and at that 



moment, the latter of two Polands was symbolically represented by Włodzimierz 

Cimoszewicz.10 The country was entering a period of growing antagonism between 

“solidary Poland” and “liberal Poland”, represented by PiS and PO respectively 

(Kolczyński 2010). Coherent actions of centre-right political and media centres, oriented 

to combatting the left-wing opponent, were drawing to a close after less than three years 

from their initiation. 

Evolving towards the bipolar media democracy (mediocracy11), the pillars of which 

PO and PiS were to become in late 2005, the Polish political scene was entering a period 

of open confrontation aimed at discrediting the rival. The method of making politics 

through conflict (Marzęcki 2012; Łabędź 2010) and its mediatization (Napieralski 

2010), practiced over the last three years, was to be utilized with even greater 

commitment on both sides in the rivalry between the hitherto allies.  

In order to substantiate the differences between “solidary Poland” and “liberal 

Poland” in the eyes of the public, political opponents had to “artificially” amplify the 

negative message about themselves (Kwiatkowska 2010). The memory of the POPiS 

idea, still fresh among the electorate, hardly made the task easier to politicians. The 

situation started changing quickly when the media aligned with the former coalition 

partners started using the mudslinging (“black PR”) methods12 previously proven 

against the SLD as well as against its candidate before the first round of the presidential 

election (Chłodnicki 2010). One of them was discrediting. Jacek Kurski is credited with 

the priority in usage thereof. The MP-elect of the PiS, in an interview for the Angora 

weekly, gave the following answers to the journalist interviewing him:  

“Katarzyna Pastuszko: Are you starting the mudslinging for the second round? 

J. Kurski: No. I am telling the truth.  

K. Pastuszko: Is it true that one of the smear operations you have planned was to dress Donald Tusk 

in a Wehrmacht uniform? 

J. Kurski: This is disgusting. The fact that German was spoken at his family home does not mean he 

should be dressed in a uniform. 

K. Pastuszko: German? 

J. Kurski: Tusk’s parents were citizens of Gdańsk and spoke German. He often wrote about it in his 

books. However, there is a shroud of ambiguities and mystery concerning Donald Tusk’s 

grandfather. I believe it is in his interest to explain this issue. In case of presidential election, the 

Poles have the right to know everything about the candidate. 



K. Pastuszko: I suppose you do know? 

J. Kurski: I do not know anything for certain. Serious sources in Pomerania claim that Tusk’s 

grandfather volunteered for the Wehrmacht. Recruitment to the Wehrmacht was widespread in 

Pomerania, but that was by force. However things looked like with his grandfather, I do not blame 

Donald Tusk for it. I only blame him for tolerating rumours in this regard. He should either deny it or 

confirm it, rather than staying silent. This is not his private matter anymore. Tusk is not running for 

the mayor of Sopot but for the president of Poland.” (Pastuszko 2005). 

  The PO presidential candidate, Donald Tusk, referencing this statement, said that 

his opponent Lech Kaczyński and his collaborators “have sought to land a blow intended to 

hurt the most. These words are a transgression of the limits of indecency,” Tusk assessed. 

In his opinion, everyone who raised his hand against the deceased was unworthy of honours 

and offices. “I do not want the Fourth Republic to be a country where the authorities divide 

the people,” stressed the leader of the PO. He added that after such slander he did not 

expect fair play from his opponents, yet he would discuss this issue with Lech Kaczyński 

(Wroński 2005). 

Jacek Protasiewicz, the manager of Donald Tusk’s presidential campaign, earlier 

declared at a specially convened press conference that both of Tusk’s grandfathers had 

never served in the Wehrmacht. Protasiewicz accused Lech Kaczyński’s staff of spreading 

calumnies about the family of the Civic Platform’s candidate. One type of message started 

dominating the media: Jacek Kurski is slinging mud at Donald Tusk. Consequently, that 

MP was dismissed from Lech Kaczyński’s electoral staff.  

Those who resisted the emotions unleashed by the press, closely watching the course of 

the campaign,13 could not help but wonder why Donald Tusk’s staff, and the candidate 

himself in particular, had not responded to the insinuations about his grandfather when they 

had already appeared a weak before in the left-aligned Przekrój weekly. That was 

particularly strange considering that they were articulated by Piotr Najsztub in an interview 

with Tusk himself. Here is a part of their conversation: 

“P. Najsztub: Did your grandfather serve in the Wehrmacht? 

D. Tusk: Both of my grandfathers spent the war in dignity, one of them passed through two 

concentration camps, and the other– 

P. Najsztub: I am asking because there are dark rumours, insinuations going around. Maybe someone 

will soon disseminate something like that about your grandfather, a week may pass before you break 

through with an effective rectification, and you will become a victim of a provocation. 

D. Tusk: This is one of 20 nasty rumours about me that my opponents are spreading.” (Najsztub 2005). 



 Disregarding a family/personal provocation from a weekly magazine associated 

with the SLD may be explained by the fact that the “wisdom of the new stage” allowed one 

to pass indifferently by insinuations concerning the past of the family if they were 

articulated by the left, compromised after the “Cimoszewicz Affair”.14 When the same 

insinuations were proclaimed by a close collaborator of the main rival in the presidential 

election, that was a different story. Such a blunder of the opponents could not be missed. 

This was not just about the temporary effect in the form of elimination of a key member of 

Lech Kaczyński’s staff but, above all, about utilization of that single case of verbal 

aggression to create a belief that “fiddling with biographies” is a typical practice of all 

“kaczysts”.15 The pro-lustration attitude of the PiS naturally reinforced the image of the 

political opponent, created in such a manner.  

 Thanks to the “grandpa from the Wehrmacht”, the media finally gained an 

opportunity to direct a sufficiently suggestive message to the public, capable of showing the 

difference between (traditional) “solidary Poland”, drawing on the past, and (modern) 

“liberal Poland” getting rid of the weight of the past.  

Hanna Gronkiewicz-Waltz tried to emphasize this difference in her own way. At a 

press conference held at a Warsaw hospice, she informed the public that Lech Kaczyński, 

while serving as the mayor of Warsaw, was responsible for reduction of subsidy amounts 

for the capital’s hospices. It was only several days later when it turned out that the 

reduction of amounts for individual hospices resulted from an increase of their numbers in 

the city, and Kaczyński’s personal responsibility for allocation of subsidies was 

problematic. Nevertheless, the PiS presidential candidate was successfully labelled as 

someone who is indifferent to suffering and loathes the poor.  

This was reinforced with a reinvoked colloquialism: “Bugger off, old bum!” (Spieprzaj, 

dziadu!)”16 The PO-aligned press and electronic media used it with delight before the 2005 

presidential election. Donald Tusk also referenced it indirectly during the campaign. He did 

so even during a presidential debate of 26 September 2005 at the Polsat TV channel, 

attended by Lech Kaczyński, speaking: “I will not quote it, but that saying has made quite a 

stir. I believe there are no people, circles or old bums in Poland that should be excluded.”17 

Without the involvement of the media, including the press, the mudslinging practiced by 

politicians would not be possible. 

 

Conclusions 



The fact of involvement of the Fourth Estate in the reconstruction of the political scene 

between 2002 and 2005 became the final proof for more than just the weakness of those 

who should have been keeping an eye on politicians. Above all, it was crucial evidence of 

the imperfection of democracy in Poland. Many considered the nature of our democracy to 

be purely declarative (constitution) and facade (institutions), claiming it was even some 

embryonic form of mediocracy (media democracy). The essence of the problem consisted 

(and still consists) in the fact that no public debate on that subject was ever initiated.  

Above all, who should have done so? Non-governmental organizations? No! Both in 

2005 and today, they have been too weak, overly dependent on subsidies at the disposal of 

government, self-government and corporate structures, or, to put it differently, the political 

and business spheres. The developing social media? Yes! Indeed, this is where the subject 

matter of the development of mediocracy in Poland is discussed, where the related 

pathologies are openly described. This is a place for raising alarm that the development of 

mediocracy brings numerous threats, such as infotainment18 or, above all, restriction of the 

political and media pluralism. The problem is that social media make it difficult to break 

through to wider circles of the public with information of the real condition of the Polish 

democracy19, including the condition of important component thereof, the Fourth Estate.  

 What the Polish society has been experiencing since 2005 and what has been 

created by politicians and journalists cooperating with them has long ventured beyond 

ordinary political and informational confrontation. This is, in fact, internal political warfare 

conducted in parallel to an information warfare. The former is the source of the latter. Both 

formally play out between the two leading political forces and their media sympathizers. In 

fact, however, this is a battle between the two main parties in power, utilizing the media 

(including the press), for the “hearts and minds” of the society. Ruling through a fabricated 

conflict, making the society involved in that conflict through the media (including the 

press), is the idea of political elites in Poland to conceal their own ineptitude, negligence 

and inability to build a strong (serious) state in the heart of Europe. The media (including 

the press), utilizing mudslinging techniques, incite and fuel negative emotions based on 

politics and ideology. Antagonization of people leads to social disintegration, taking place 

even at the family level. An atomized society, confused individuals living in cognitive and 

informational chaos imposed onto them, are much easier to manipulate, both by the ballot 

box and after they step away from it. 



 The picture of the media democracy in Poland, based on the symbiosis of the first 

two powers with the fourth one, is complemented by the oligarchization of the Polish 

politics and media (including press), in progress since 2005. Today, we are functioning 

under legal conditions making Poland similar to a republic ruled by informal political 

leaders and their supporting propagandists (crypto-politicians). This leads to a situation 

wherein a handful of people are “formatting” more than the political life for the other thirty 

million. We cannot take for granted that they will not try to make another step soon, to 

bring Poland from the stage of media democracy into the era of post-democracy20 that will 

finalize the already ongoing process of merging of political and media elites into a 

homogenous group controlling the “hearts and minds”.21 

 

Declaration of Conflicting Interests 

The author declared no potential conflicts of interest with respect to the research, 

authorship, and/or publication of this article. 

 

Funding 

The author received no financial support for the research, authorship, and/or publication of 

this article. 

 

Notes 

1 This word is a portmanteau of “media” and “democracy”. It defines the processes taking place at the line 
between the media and politics. See (Tassano 2006; Meraz 2011; Lepa 2008; Machnik 2016; Krzemiński 
2011). See also: (Pawłowski 2013). More broadly on this subject matter (Michalczyk 2010). 
2 Particularly during the electoral campaigns before the 1990 presidential and 1991 parliamentary elections, 
as well as in the weeks leading up to the dissolution of Jan Olszewski’s cabinet in 1992. 
3 The recording of hearing of Adam Michnik before the parliamentary investigative commission for 
examination of allegations concerning cases of corruption during works on the amendment on the 
Broadcasting Act, as disclosed in the media: http://bit.ly/2dlduWZ (accessed May 27, 2016). 
4 The fall of Communism and the divisions in the Solidarity community in early 1990s helped reveal many 
similarities in economic and social issues between the liberal-left post-Solidarity milieu and post-
Communists. 
5 The only significant exception in the political marginalization of the right wing was the establishment of the 
Olszewski cabinet, and in the area of the media (press), the emergence of the ephemeral Nowy Świat daily. 
6 In the 2001 election, they won 3.1% of the vote and failed to enter the Sejm. 
7 A “troubled-past” ally. 
8 On the methodology of “convincing”: (Cialdini 2009; Jarmuła 2006). 
9 An interesting sociological analysis of political television advertising in Poland on the basis of spots from 
three significantly different electoral campaigns: the 2004 European Parliament election, the 2005 Sejm and 
Senat election, and the presidential election from the same year, was proposed by (Olczyk 2009). Some of the 
author’s conclusions can also be related to press titles, especially their online editions. 



 

10 To tell the truth, it should be noted that after 1989, despite the constantly persistent division, there were 
conflicts and political disputes not fitting in with the pattern of rivalry between both political milieus under 
consideration. 
11 In mediocracy, voters cast their vote, based on non-substantial suggestions by journalists, on those 
politicians who are better presented by the media, rather than on the basis of what these politicians have or 
have not done even though they had promised. In order to vote in the substantial way, one should have some 
knowledge of the activity of politicians. An average person has neither time nor will to acquire such 
knowledge. Media could do it if they were information centres. They do not because they complement 
political centres and pursue information policies, rather than informing people.  
12 “Black PR” is the propaganda of the 21st century, a modern method of manipulation, deception of people, 
claims Prof. Jerzy Olędzki, studying the theory and practice of public relations as well as political marketing. 
More broadly (Olędzki and Tworzydło eds. 2009; Ociepka ed. 2003). An interesting approach to this subject 
matter is proposed by (Noremberg 2012). 
13 Perceptive observers of electoral campaigns in 2005 noticed that it had not been the attack on Tusk that 
had, in fact, opened the “family front”. As early as 18 May 2005, during the Prosto w oczy television show, 
Paweł Śpiewak, a candidate from the PO electoral list in Warsaw, reminded Włodzimierz Cimoszewicz that 
the presidential candidate’s father had worked for the special services. The popular sociologist and historian 
of ideas said, “The problem is that in some way, Cimoszewicz symbolizes the persistence of the PRL system. 
This includes his father who worked for the special services, as well as himself having been very active 
politically, at least during his student years. He was a person who supported the Communist movement. This 
family continuity will surely be stressed here.” This statement is invoked by (Borowicz 2010).  
14 The case was analogous with the Rywin affair. Robert Mazurek and Igor Zalewski were the first to 
describe it in early September 2002, in the Z życia koalicji (From the Life of the Coalition) column of the 
Wprost weekly, yet their publication remained unnoticed until December 2002.  
15 The author of the publicist/political neologism “kaczyzm” (“Kaczysm” or “duckism”) is Stanisław 
Janecki; the word was first used in 2005 by Wprost journalists Robert Mazurek and Igor Zalewski to denote 
the Kaczyński brothers’ political doctrine and vision of the state. The same year, during a Sejm debate, the 
term was first utilized pejoratively among politicians by MP Joanna Senyszyn of the SLD. 
16 These words were uttered by Lech Kaczyński while getting into his car, just after the end of a meeting with 
voters at the Praga-Północ district of Warsaw in November 2002, before the second round of the mayoral 
election in the Capital City of Warsaw, as the last of several attempts to silence a meeting participant who had 
been stubbornly harassing him. See: a video illustrating the course of the incident with L. Kaczyński in Praga-
Północ in Warsaw, November 2002: http://bit.ly/2ddjA71 (accessed May 23, 2019). 
17 A record of the presidential debate on the television of 26 September 2005: http://bit.ly/2cFyup6 (accessed 
May 4, 2016). 
18 Press information messages acquire some features of entertainment messages. Even serious opinion-
making daily and weekly titles publish much “trifle”. Infotainment is pushing out hard information. 
Therefore, a potential threat in media democracy is domination of trivial and second-rate news over relevant 
information – See (Golinowski 2012). Cf. (Fras 2013; Bala A. Musa and Cindy J. Price eds. 2006). 
19 A substantial portion of the Polish people have been and virtually still remain digitally excluded. 
20 Post-democracy means atrophy of democratic processes, merging of political, cultural and economic elites. 
The Polish language has a range of informal terms for this phenomenon, such as: kumoterstwo (nepotism), 
klika (clique), kolesiostwo (cronyism), układ (the system), etc. This is a universal phenomenon, occurring 
both in Poland and in Western Europe – See (Brzechczyn 2012).  
21 The Polish sociological literature has few attempts at conceptualization of this process. Apart from 
Zdzisław Krasnodębski, the phenomenon of merging of elites is discussed by Andrzej Zybertowicz (in the 
context of the concept of “anti-development interest groups”) and Jadwiga Staniszkis (in the context of the 
concept of “political capitalism”). See (Staniszkis 2005; Zybertowicz 2005; Krasnodębski 2012). In truth, 
there are lots of issues and people to write about. It is worth starting from the most trivial cases: Magdalena 
Ogórek (a journalist and presidential candidate backed by the SLD), Rafał Ziemkiewicz (a journalist and 
leader of the New National Democracy), Tomasz Lis (a journalist and would-be presidential candidate). These 
are but the most suggestive examples of journalists entering the world of politics. On the other hand, 
numerous politicians wander in the opposite direction, such as Jan Maria Rokita, the late Andrzej Urbański, or 
Janusz Korwin-Mikke, combining his activities in the areas of politics and journalism since the 1990s, 
initially as the editor-in-chief of the Najwyższy Czas weekly and the head of the Real Politics Union 
(nowadays, the KORWIN Party/Confederation). The process of merging of political and media elites into a 
homogenous group displays a much greater dynamics at the regional level. 
 



 

Author information 

Adam Miodowski – a historian since 1994, associated with the Faculty of History and International Relations 

of the University of Bialystok. His scientific interests are focused primarily on political and military history of 

the nineteenth and twentieth centuries. A parallel field of his interest are women’s history and press studies. In 

the territorial dimension, he focuses his research on Central and Eastern Europe, primarily Poland, as well as 

the space of his small homeland, defined by the borders of the contemporary Podlaskie Voivodship. Apart 

from dozens of articles and publications of source materials, he also has six books monographs. His recent 

book include: Polish revolutionary formations in the Red Army structures 1918-1921 (Bialystok, 2017). 

[accessed online: <https://bit.ly/2LDCMyf>] 

 

 

 


